خارج کردن خودرو از زمین های شنی و باتلاقی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی با خودرو خود به کنار دریا رفته اید و یا هنگام عبور از مسیرهای بیابانی،

خودروی شما در گل ولای یا زمین های ماسه ای گیر کند و هر چه بیشتر پدال گاز را می فشارید ، چرخ خودرو بیشتر

فرو رود این امر حتی ممکن است در زمان پیک نیک یا چادر زدن با گذشتن زمانی نسبتا طولانی صورت گیرد ، بیرون آوردن

خودرو از زمین باتلاقی و ماسه ای تقریبا به صورت یکسان انجام میگردد و تنها در موارد جزئی متفاوت هستند . در این

مطلب راهکارهایی را پیشنهاد کرده ایم که ممکن است ساده به نظر برسند ، ولی در هنگام مواجهه با چنین مشکلاتی

سودمند خواهند بود.

زمین های باتلاقی ،بدترین نوع زمین هستند که ممکن است خودروی شما در آن گیر کند ، چرا که کندن زمین باتلاقی کار

مشکلی است و سطوح زیرین اینگونه زمین ها ، به علت برخورداری از فشار و رطوبت بالا ، دارای تراکم و استحکام کمتری

هستند . هنگامی که در زمین باتلاقی گیر کردید ، بهتر است سرنشینان پیدا شوند تا با کاهش وزن کلی خودرو ، میزان فرو

رفتن در گل و لای آن را کاهش دهید . سرنشینان میتوانند با هل دادن خودرو ، به بیرون آمدن آن کمک کنند روی زمین های

سخت ، شما میتوانید با گاز دادن یا دنده عقب،  خودرو را به راحتی خارج کنید، ولی در زمین های باتلاقی یا ماسه ای به

هیچ وجه از پذال گاز یا دنده عقب استفاده نکنید ، چرا که این روش باعث فرو رفتن بیشتر در گل یا شن خواهد شد .

قبل از هر اقدامی از خودرو خارج شده و چند دقیقه به مشاهده دقیق وضعیت و بررسی آن بپردازید . اولین اقدام آزاد کردن

شاسی از محل تماس آن با گل و لای است . هرچند که این کار مشکل و زمان بر است ، ولی در عیر این صورت ، بیرون

آوردن خودرو از محل تقریبا غیر ممکن است . این کار را می توانید با قرار دادن یک جک بادی در زیر خودرو انجام دهید . جک

های بادی جک هایی هستند که سر لوله آنها به اگزوز خودرو نصب شده و مانند بادکنک با گاز خروجی از اگزوز باد می شود .

زمانی که آن را بصورت بدون باد در زیر شاسی خودرو قرار دهید ، در هنگام باد شدن ، خودرو را از موضع خود بالاتر می برد .

جک های لیفت که در سفرهای آفرود از الزامات سفر محسوب می گردد، برای بالا بردن شاسی خودرو کارآمد است .

همچنین جک های معمولی نیز در صورتی که در زیر آنها یک  صفحه چوبی یا فلزی به عنوان تکیه گاه قرار گیرد (تا از فرو رفتن

آن در گل و لای جلوگیری کند) می توانند کارساز باشند. تا حدامکان سعی کنید به هر نحوی با ارتفاع دادن به بدنه خودرو ،

شاسی را آزد کنید.پس از بالا بردن خودرو ، زیر چرخ ها را با سنگ پر کرده و این روش را تا جایی ادامه دهید کهشاسی خودرو

کاملا آزاد گردد. همچنین می توانید یک تخته ی چوبی را در زیر چرخ ها قرار دهید.در صورتی که خودروهای دیگری همراه شما

هستند ، می توانید از روش بکسل کردن استفاده کنید ، پیش از آن ، اطمینان حاصل کنید که سایرخودروها روی زمین باتلاقی

قرار ندارند و امکان فرو رفتن آنها نیز محتمل نباشد . چون در این صورت ، ممکن است باعث شود تا سایر خودرو ها نیز در گل و

لای فرو روند .

در سفرهای آفرود در زمین های باتلاقی ، بهتر است روش بکسل کردن با بیش از یک خودرو انجام شود . در زمان گیر کردن یک

خودرو در زمین باتلاقی یا ماسه ای ، یکی از روش های کارآمد و مفید ، استحکام بخشیدن به گل و لای زیر چرخ های خودرو

بوده که این کار می تواند با قرار دادن خار ، چوب ، سنگ و گیاهان کویری در اطراف چرخ ها انجام شود .در این حالت مقاومت و

اصطکاک چرخ ها با گل افزایش می یابد و خودرو راحت تر خارج می گردد.  برخی از رانندگان در سفرهای آفرود برای این کار از

لاستیک های کف خودرو استفاده می کنند که معمولا موفقیت آمیز است . همچنین کاهش باد لاستیکا تا 18 پوند بر اینچ مربع

می تواند در جهت افزایش اصطکاک سطح لاستیک بر زمین ، کارآمد باشد ، بخاطر داشته باشید که در هنگام گیر کردن یک

خودروی شاسی بلند (suv)  در گل و لای ، حتما از دنده کمک سبک استفاده کنید . استفاده از دنده کمک سنگین باعث وارد

شدن فشار بیشتر به زمین و در نتیجه فرو رفتن بیشتر در زمین خواهد شد . در صورتی که تکیه گاه مطمئنی در زمین های

مجاور وجود دارد ، و خودروی شما به وینچ مجهز است ، می توانید از آن برای بیرون کشیدن خودرو استفاده کنید . البته به یاد

داشته باشید که قبل از شروع به کشش و وارد کردن هر نیرویی به کابل وینچ ، کلیه افراد را از اطراف کابل وینچ و خودرو دور

کنید .

طریقه استفاده از وینچ و لنگر

در صورتی که تنها سفر کرده اید و خودروی دیگری برای کمک به شما نیست ، به سراغ کمک در نزدیک ترین شهر یا روستا

بروید ، چرا که در سفرهای آفرود خارج کردن خودرو از زمین های باتلاقی بدون نیروی کمکی ، امری دشوار و خسته کننده

بوده و نه تنها تمام انرژی شما را هدر خواهد داد بلکه تقریبا غیر ممکن است . هل دادن خودرو توسط سرنشینان ، در صورتی

که به روش صحیح انجام شده و برآیند فشار و نیروهای وارده توسط افراد به سمت بالا باشد ، مفید است . جهت استفاده از

سیستم بکسل یا وینچ برای بیرون کشیدن خودرو از گل و لای ، به یاد داشته باشید که از همراهان شما کسی برای تماشا

کردن در اطراف و نزدیکی کابل و مسیر بکسل قرار نگیرد . حتما یک یا دو پتو روی سیم بکسل در میانه راه آن بیاندازید تا اگر

سیم بکسل تحت فشار پاره شد ، به رانندگان دو خودرو یا به شیشه و بدنه آنها برخورد نکرده و صدمه جانی یا مالی وارد نکند.

تا حدامکان زاویه کشش زیاد نباشد و تا جایی که ممکن است دو خودرو در مسیر کشش روبه روی هم قرار گیرند تا به شاسی

آنها صدمه ایی وارد نشود .

در سفرهای آفرود اگر وزن خودرویی که آن را از زمین باتلاقی یا شنی بیرون می کشید بیشتر از وزن خودروی شما بود و یا

خودرو تا عمق زیادی فرو رفته بود ، ( به صورتی که خودروی وینچ دار به جای حرکت دادن ماشین گیر کرده ) خود به سمت

جلو کشده شود ، حتما یک خودروی دیگر را از پشت به ماشین وینچ دار با بکسل محکم ببندید. در صورتی که خودروی سوم

در دسترس نبود خودروی وینچ دار را با سیم بکسل به درختی قطور وصل کنید .  در بیابان یا جایی که برای گیر دادن قلاب

هیچ تکیه گاه وجود ندارد ، می توانید با کندن زمین و دفن زاپاس در عمق حداقل نیم متر در خاک و حداقل یک تا یک و نیم متر

در ماسه ( بسته به نوع زمین ، نم داشتن و یا خشک بودن ) و انداختن قلاب داخل سوراخ وسط رینگ روی آن را با خاک یا

ماسه پر کنید و سپس بکسل را به پشت ماشین وینچ دار ببندید .

وسیله دیگر برای گیر دادن قلاب وینچ ، لنگر است ولی اشکال حجیم و سنگین بودن آن است ، ولی برای مراتع و چمنزارها

که قابل فرو رفتن است ، کاربرد زیادی دارد ، چرا که هر چه کشیده تر شود بیشتر در زمین فرو رفته و محکم تر می شود .

توجه داشته باشد که این وسیله در زمین های باتلاقی یا ماسه ای که خاک نرم دارند ، کاربرد چندانی نداشته و برای

زمین های رسی و نرم ، روش دفن لاستیک زاپاس در گل و خاک نرم کارآیی بیشتری دارد .

قبل از سفرهای آفرود و حرکت به سمت مسیرهای بیابانی زمین های ماسه ای یا باتلاقی ، باید تجهیزات کامل سفر را برای

احتمال بروز مشکلات اینچنینی فراهم کرد . برای مثال ، خودروی شما باید مجهز به (وینچ) باشد . همچنین وجود جک

(های لیفت ) یا جک بادی قبل از سفرهای آفرود  برای بالا آوردن خودرو در هنگام حرکت الزامی است . تخته های آلومینیومی

آج دار به همراه داشته باشید ، تا بعد از بالا آوردن شاسی خودرو و خالی کردن زیر چرخ ها ، تخته های آلومینیومی مقاوم را

آنجا قرار دهید تا به کشش (وینچ ) کمک کنند . هرگز کابل بکسل فولادی وینچ را مستقیما به دور تنه درخت نیندازید ، بلکه

ابتدا دو سر قلاب برزنتی سیم بکسل را دور درخت انداخته و دو قلاب آن را در قلاب سیم (وینچ ) گیر دهید تا از زخمی شدن

تنه درخت اجتناب گردد. در مواقعی که سیم بکسل برای کشیدن خودرو وجود ندارد ، می توانید از کمربند ایمنی خودرو کمک

بگیرید، چرا که مقاومت خوبی در مقابل کشش دارد .

 

 منبع : مجله ماشین

خدمات
کاتالوگ آپشن و اکسسوری
دانلود
کاتالوگ تجهیزات آفرود
دانلود