مقایسه هیوندای توسان با کیا اسپورتیج
هیوندای توسان و کیا اسپورتیج خودروهایی با مشخصات مشابه و حتی با اشتراکات فراوانی هستند.
زیرساخت هر دو خودرو یکی است و توسط یک مجموعه تولید میشوند. این دو برادر، با وجود شباهتها،
دارای تمایز و افتراق هم هستند. بنابراین وقتی پای انتخاب بین یکی از این دو باشد، کار بسیار دشوار
خواهد شد.
طول عمر کیا اسپورتیج بسیار بیشتر و سابقه آن بالاتر از توسان است. اسپورتیج از سال۱۹۹۳ به عنوان
یک کراس آور جمعوجور وارد بازار شد. از این خودرو سه نسل تولید شده که نسل حاضر یا سومین نسل
از سال ۲۰۱۰ تاکنون در بازار حضور دارد. در سوی دیگر، ix35 بسیار جوانتر است و در سال ۲۰۰۴ بر روی
پلتفرم سواری النترا معرفی شد. نسل دوم اسپورتیج هم روی همین ساختار قرار گرفت.
برای مقایسه عادلانه، کیا اسپورتیج LX دو دیفرانسیل با موتور ۲.۴ با هیوندای ix35 توسان مدل SE دو
دیفرانسیل و با همان موتور ۲.۴ لیتری مورد مقایسه قرار میگیرند. قیمت این دو مدل هم در خارج از ایران
نسبتاً برابر میباشد.
زیرساخت
هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج در اصل خودروهای شاسیبلند اسپرت برای خیابان و مسیرهای هموار هستند.
قرار نیست با این خودروها به دل رودخانه و کوه و دشت بزنید. فاصله کف خودرو از زمین تنها ۱۷ سانتیمتر
است و همین موضوع به تنهایی نشاندهنده محدودیتهای آفرود این خودروهاست.
مصرف سوخت
با وجودی که هر دو خودروی تست از پیشرانه برابری استفاده میکردند اما نوع گیربکس و وزن خودرو باعث شد
که توسان خودروی مقرون به صرفهتری باشد. توسان در شهر ۱۱.۲ لیتر مصرف سوخت دارد که این رقم برای کیا
۱۲.۳۸ لیتر بود. در جاده هم هیوندای ۸.۴ و کیا ۹ لیتر سوخت مصرف میکنند. این یعنی بهرهوری هیوندای ۱۰.۵
درصد بالاتر از اسپورتیج است. متأسفانه هر دو خودرو نسبت به میانگین مصرف سوخت خودروهای کراس آور جمع
و جور در سال ۲۰۱۴، اندکی مصرف سوخت بالاتری دارند. با یک باک پر توسان میتوان نهایتاً ۶۸۱ کیلومتر و با یک
باک پر سوخت اسپورتیج، فقط ۶۴۱ کیلومتر مسافت را طی کرد.
کابین و فضای داخلی
با وجودی که هر دو خودرو اندازه یکسانی دارند، اما در بیشتر اندازهها و فضاها برتری میلیمتری با توسان است.
حجم کل کابین نوسان ۱۰۱.۹ فوت مکعب در برابر ۱۰۰ فوت مکعب اسپورتیج است. فضای سر برای جلو و عقب،
عرض اتاق، فضای بار با صندلیهای تا شده، توسان فضای بیشتری را ارائه میکند. البته فضای پای سرنشینان و
همچنین فضای بار با صندلیهای عقب بالا، در اسپورتیج کمی بهترند.
فضای کابین هیوندای طراحی قانع کنندهای دارد. اما پلاستیک سخت در ترکیب با چرم و پارچه، احساس خوبی
را منتقل نمیکند. صندلیها نسبت به کیا از پشتیبانی کمتری در پهلوها برخوردارند. عدم وجود دریچههای تهویه
برای سرنشینان عقب در این مدل توسان نیز آزاردهنده بود. طراحی کابین کیا، مجللتر و آگاهانهتر صورت گرفته
است. صندلیها با چرم نرمی روکش شدهاند. طرح داشبورد گسترده با موادی نرم و نمایشگرهای جذاب، فضاهای
عمیقتر درون درها برای وسایل خرد و ریز و کنسول وسط جادارتر و استراحتگاه دست تاشوی وسط برای
صندلیهای عقب از موارد برتری کیا به شمار میروند.
بر روی جاده
هیوندای یک رانندگی بی سرو صدا و دلپذیر را به نمایش میگذارد. فرمان در سرعتهای پایین کمی سنگین
به نظر میرسد و فاقد بازخورد مناسب است. کیا نیز رانندگی لذت بخشی دارد.خودرو به اندازه کافی چابک و
سرزنده است.
ایمنی
توسان در بیشتر آزمونها امتیازات خوب را به دست آورده است اما در آزمون سخت برخورد از گوشه جلویی
(Small overlap frontal offset) امتیاز ضعیفی را از آن خود کرده است. میانگین ستارههای توسان ۴ عدد
میباشد. کیا در تست معلق زدن هم ۵ ستاره گرفته است و در سایر بخشها نیز ۵ ستاره دارد.
نتیجهگیری
هیوندای خودروی جذاب و جالبی است. ممکن است در بسیاری از مقایسههای فنی پا به پای کیا یا حتی بهتر
از آن باشد اما جذابیتهای کیا در توازن بالاتر و طراحی دلپذیرتر آن است. کیا اسپورتیج نسبت به توسان از
طرفداران بیشتری برخوردار است و طیف گستردهتری را به سوی خود جذب میکند. در مورد توسان باید اندیشه
و سلایقی خاص داشت تا این خودرو را انتخاب کرد.
منبع:car.ir