تقابل تویوتا FJ کروزر با جیپ رانگلر (قسمت دوم )
تقابل تویوتا FJ کروزر با جیپ رانگلر
جیپ رانگلر
مثل چند سال اخیر ، در این مدل نیز جیپ تلاش کرده ضمن حفظ وابستگی خود به گذشته ، تمرکز بیشتری را روی
جنبه های کاربردی ، توانایی ها و ارزش محصول خود متمرکز کند . این مدل که بر اساس گونه اسپرت رانگلر شکل
گرفته ،دارای تکنولوژی ها و تجهیزاتی مانند دیفرانسیل با هرزگردی محدود ،تایرهای BF گودریچ مخصوص بیابان و
ریل های محکم است . این اتومبیل ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که رانندگان خود را از دنیای مدرن و
معضلات آن جدا کرده ، به فضاهای برون شهری و نقاطی که برای بسیاری دسترسی به آنجا دشوار است هدایت
کنند و از این نظر ، آزادی عمل کاملی داشته باشند . در حقیقت ، این خودروها از نظر مکانیکی و فنی ، از یک تفکر
بهره می برند و نقاط اشتراک زیادی بین آنها وجود دارد که از آن جمله ، می توان به موارد ذیل اشاره داشت :
- هر دو SUV از نوع اسپرت 4 در بوده و ساختار آنها به صورت Body-On--Frame یعنی نصب اتاق روی شاسی به صورت
دو عضو جداگانه است .
- هر دو دارای پیشرانه های 6 سیلندر خورجینی هستند .
- گیربکس این خودروها از نوع 5 سرعته اتوماتیک است .
- سیستم دو دیفرانسیل آنها مجهز به کمک سنگین است .
- ابعاد ماشین ها تقریبا یکسان بوده ، با این تفاوت که فاصله بین دو محور تویوتا اندکی کوتاه تر ، ولی طول آن قدری
بیشتر است .
- هر دو اتومبیل ، وزن تقریبا یکسانی دارند.
با توجه به موارد فوق ، دور از انتظار نبود که نتایج بدست آمده توسط دو خودرو ، به خصوص در پیست تقریبا یکسان و
مشابه باشد . قلب تپنده جیپ ، یک پیشرانه به حجم 6/3لیتر با توان تولیدی 285 اسب بخار و گشتاور 353 نیوتن متر
بوده و برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت ، به 8/7 ثانیه زمان نیاز دارد . در مورد FJ کروزر که اندکی سنگین تر
است نیز باید عنوان کرد ، میزان نیروی تولیدی پیشرانه 4 لیتری آن 270 اسب بخار و گشتاورش 377 نیوتن متر بوده و
برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت ، به 8 ثانیه زمان نیاز دارد . در رکورد گیری طی مسافت 400 متر ، جیپ
اندکی سریع تر از تویوتا بود و توانست این مسیر را در مدت 16/1ثانیه ، در مقایسه با زمان 16/2 ثانیه ای تویوتا طی
کند . هنگام انجام آزمایش های مربوط به توان توقف گیری و قابلیت هدایت ، باز هم مشخص شد که تفاوت های اندکی
بین دو خودرو وجود دارد ، به طوری که جیپ برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت ،به مسافتی به طول 40/26 متر
نیاز داشت و تویوتا به 40/57 متر. تنها برتری تویوتا در آزمایش های پیست ، در کسب سرعت 160 کیلومتر بر ساعت بود
که برای رسیدن به آن ، به جای 30/6 ثانیه رانگلر ، به 30 ثانیه زمان نیاز داشت .
منبع : مجله ماشین