لاستیک مناسب برای آفرود سواری

 

 

لاستیک یکی از اصلی‌ترین اجزای یک خودرو محسوب می‌شود که می‌تواند به‌صورت مستقیم بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. شاید برای بسیاری از مردم سوال باشد که چه نوع لاستیکی مناسب خودرویشان است. رینگ و لاستیک دو جزو حرکتی خودرو محسوب‌ می‌شوند که در کنار یکدیگر می‌توانند عملکرد و کارکرد یک خودرو را بهبود بخشند یا آن‌ را تضعیف کنند. انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو یکی از مسایل مهمی است که هر فرد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. لاستیک استاندارد و مناسب علاوه بر سواری نرم و استاندارد، تاثیر مستقیم بر سیستم ترمز، چسبندگی، مصرف سوخت دارد.

حال در این مطلب می‌خواهیم به بررسی انواع گوناگون لاستیک برای خودروهای آفرود بپردازیم. قبل از انتخاب باید بدانید که چه نوعی از لاستیک آفرود برای شما مناسب است. برای درک بهتر این مطلب باید به چند سوال در ذهن خود پاسخ دهید. اولین و مهم‌ترین مساله در انتخاب لاستیک مناسب، نوع مسیری است که قصد تردد روی آن را دارید. هر منطقه با شرایط آب‌‌و‌هوایی و جغرافیایی مختلف لاستیک مخصوص به‌خود را می‌طلبد که راندمان عملکرد خودرو را در آن وضعیت افزایش می‌دهد.

مورد بعدی نکاتی است که شما از لاستیک خودروی خود انتظار دارید. مانند کیفیت، دوام، عملکرد چسبندگی، ظاهر زیبا و قیمت مناسب که همگی در انتخاب شما موثر هستند. همچنین باید در نظر داشته باشید که با لاستیکی که زیر خودروی‌تان است چقدر می‌خواهید در شهر و خارج از شهر و آفرود رانندگی کنید. زیرا هرکدام از این حالت‌ها لاستیک‌های مخصوص به خود را دارند. درست است که لاستیک آفرود باعث ایجاد چسبندگی بیشتر با سطح مسیر می‌شود و هرچه سایز و ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد عملکردش بهتر می‌شود، اما نمی‌توان به‌طور قطع درست بودن این موضوع را تایید کرد. برای دستیابی به این موضوع راهکارهای دیگری نظیر استفاده از دیفرانسیل قفل شده نیز موجود است. اما برای هردوی آن‌ها باید تجربه و مهارت کافی را داشته باشید تا دچار دردسر نشوید.

 

 لاستیک آفرود

 

انواع لاستیک آفرود :

 

لاستیک آفرود به طور کلی در دو نوع تولید میشود که لاستیک بایاس و لاستیک رادیال میباشد. اگر از تمام افرادی که در زمینه فروش و عرضه لاستیک فعالیت میکنند بپرسید که کدام نوع از این لاستیک های آفرود مناسبتر هستند مطمئنا لاستیک آفرود رادیال را پیشنهاد خواهند کرد.

البته این بدین معنا نیست که لاستیک آفرود بایاس در سطح لاستیک رادیال نیست و اتفاقا لاستیک رادیال مزیت های خاص خود را دارد. در ادامکه کاربرد هر یک از لاستیک های آفرود رادیال و بایاس را بصورت مختصر شرح خواهیم داد. لاستیک بایاس عملکرد بی نظیری در عبور از مسیرهای ناهموار دارد و به دلیل نوع آج هایی که بر روی آن تعبیه شده میتواند به راحتی گل و لای و سنگریزه را کنار زده و میزان چسبندگی خود را با سطح سنگ حفظ کند. لاستیک آفرود بایاس سطح تقویت شده ای دارد که کاملا هماهنگ و مناسب عور از جاده های ناهموار و سخت است. اما از نقاط ضعف لاستیک آفرود بایاس باید عملکرد ضعیف آن در جاده های معمولی اشاره کنیم. این نوع لاستیک کارایی خوبی در جاده های معمولی ندارند و همچنین عمر کوتاهی نسبت به سایر لاستیک های آفرود دارند.
میزان سر وصدای لاستیک بایاس نیز بالاست و سرنشینان از سر و صدای این نوع لاستیک و همچنین کوبش های مکرر آزرده خواهند شد. لاستیک آفرود رادیال از محبوبیت چندانی برخوردار نیست ولی این موضوع دلیل بر این نمیشود که این نوع لاستیک برای استفاده در مسیرهای ناهموار مناسب نیست. چسبندگی لاستیک آفرود رادیال همانند لاستیک بایاس نیست ولی فرمانپذیری آن مثال زدنی و منحصر بفرد است. از لاستیک آفرود رادیال و بایاس که بگذریم باید به اندازه لاستیک های آفرود اشاره کنیم.

قانونی برای اندازه لاستیک آفرود در نظر گرفته نشده است و تنها عاملی که میتواند در تعیین ابعاد لاستیک تاثیر گذار باشد نوع خودرو است. انتخاب لاستیک آفرود مناسب با خودرو کار هر کسی نیست و باید افرادی به ارائه نظر در این رابطه بپردازند که از تجربه و تخصص برخوردار باشند.

 

لاستیک آفرود

 

انواع دیگر لاستیک ها :

 

همانطور که گفته شد لاستیک‌ها داری انواع و اقسام گوناگونی هستند. بایاس و رادیال که در بالا به صورت مختصر به آن‌ها اشاره شد یکی از همین انواع گوناگون هستند. لاستیک‌های چهار فصل و لاستیک‌های چندمنظوره جزو لاستیک‌های شناخته‌شده و جاافتاده در میان مردم هستند. علت آن هم از اسم‌شان پیداست. لاستیک‌های چهار فصل به هیچ عنوان گزینه‌ای مناسب برای آفرود به‌شمار نمی‌روند. زیرا نوع و ساختار آن‌ها برای تحمل فشار و ضربه‌های وارده در اثر عبور از سنگ و صخره طراحی و ساخته نشده است. لاستیک‌های چهار فصل به دلیل دوام و کارایی بالایی که دارند برای خودروهای سواری و همچنین خودروهایی که در هر شرایطی تردد می‌کنند، بسیار مناسب و اقتصادی هستند. این مدل از لاستیک‌ها در هر شرایط آب‌وهوایی برروی آسفالت چسبندگی لازم را دارا هستند.

اما اگر تنوع در نوع ظاهر و کارایی لاستیک را مدنظر دارید، باید به سراغ لاستیک‌های چندمنظوره بروید. این نوع معمولا مثل آچار فرانسه هستند. همه‌ نوع کاربری از آن‌ها برمی‌آید. برخی از آن‌ها بیشتر برای مصارف شهری و برخی دیگر فقط برای مصارف خارج از جاده‌ای طراحی شده‌اند. اصولا این مدل را بر اساس استانداردهای خارج از جاده‌ای طراحی می‌کنند سپس فاکتورهای موردنیاز شهری را به آن اعمال می‌کنند تا در هر دو حالت کاربرد داشته باشد. اما باید این حقیقت را دانست که نمی‌توان روی یک لاستیک چندمنظوره برای آفرود به‌صورت حرفه‌ای حساب ویژه‌ای باز کرد. برای این‌کار باید از لاستیک‌های جان‌سخت و مقاوم که فقط برای این منظور طراحی و ساخته شده‌اند استفاده کرد.

 

لاستیک آفرود

 

لاستیک‌ مخصوص شرایط سخت برای عبور از اراضی شنی، پوشیده شده از برف عمیق، صخره‌های سرسخت و همچنین زمین‌های گلی بسیار مناسب‌اند. همانطور که از اسمش پیداست برای سخت‌ترین شرایط خارج جاده‌ای ساخته شده‌اند. نوع بافت و شکل آج‌ها در این نوع لاستیک بسیار متفاوت است. به اصطلاح به لاستیک‌های گل‌درشت با آج‌های بلند معروف‌ هستند که این آج‌ها تا دیواره لاستیک ادامه پیدا کرده‌اند. باتوجه به نوع مصرف، این لاستیک‌ها دیواره و آج محکم و قوی دارند. همچنین شیارهای عمیقی که روی سطح آن وجود دارد، موجب ایجاد چسبندگی لازم با سطح مسیر می‌شود. همچنین گل و آب را به خوبی از خود عبور می‌دهند تا مانع جمع شدن و چسبندگی آن‌ها شود که در این صورت باعث از دست رفتن اصطکاک کافی لاستیک با مسیر می‌شود.

حال با وجود انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو نمی‌توان توقع سواری ایده‌آل و موردنظر را از خودرو داشت، زیرا لاستیک مناسب در کنار رینگ استاندارد و مناسب است که توانایی‌های خود را در اختیار راننده قرار می‌دهد. رینگ غیراستاندارد و البته نامناسب می‌تواند سبب آسب رساندن به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو شود که خسارات سنگینی را ممکن است به بار آورد. همچنین علاوه بر این‌ها ممکن است سبب خوردگی و ساییدگی آج رویه لاستیک شود. از آنجایی که قیمت لاستیک‌های استاندارد و مناسب در بازار کمی بالاست، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند با هزینه‌ای کمتر اقدام به تامین این وسیله مهم برای خودروی خود کنند که اگر کمی دقیق‌تر و دلسوزانه‌تر به آن بپردازیم متوجه خواهیم شد که با پرداخت مبلغی بیشتر در وهله اول سلامت خود و سپس سلامت خودروی خود را تضمین کرده‌ایم.‌

 

 لاستیک آفرود

 

 

برای تماشا لوازم و تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود اینجا را کلیک کنید.

 

دیدگاه های کاربران (0)

نظر خود را بنویسید