کیتهای تعلیق شامل کمک و فنر و سایر متعلقات فنربندی خودرو هستند. کیت تعلیق برای افزایش ارتفاع و قابلیت کنترل خودرو در جادههای آفرود نصب میشود. افزایش ارتفاع در خودروهای آفرود همواره به عنوان یکی از اولین نیازهای مالکان این خودروها در نظر گرفته میشود. کیتهای زیربندی و ارتفاع خودرو، مجموعهای از قطعات و تجهیزات هستند که به منظور بهبود عملکرد و کارایی سیستم تعلیق خودروها طراحی و تولید میشوند. این کیتها بهویژه در خودروهای آفرود و شاسیبلند مورد استفاده قرار میگیرند، زیرا توانایی رانندگی در شرایط سخت و ناهموار را افزایش میدهند. با استفاده از کیت کامل تعلیق، رانندگان میتوانند ارتفاع خودرو را افزایش دهند و از این طریق بهبودهای قابل توجهی در کنترل و پایداری خودرو به دست آورند.
اما بسیار مهم است که این کار را به شکل مهندسی و با رعایت اصول انجام دهید، زیرا انجام غیر اصولی آن نه تنها مزیتی برای خودروی شما ندارد، بلکه ممکن است خطرات و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. یکی از نکات حائز اهمیت در افزایش ارتفاع، هماهنگی قطعات سیستم تعلیق با یکدیگر است. این به معنای استفاده از قطعات متناسب و سازگار با یکدیگر برای دستیابی به تعادل و کارایی بهتر است. در ادامه به بررسی انواع کیت افزایش ارتفاع و بهبود کیفیت رانندگی می پردازیم.
کیت تعلیق آفرود
کیت زیربندی آفرود، همانند کیتهای تعلیق معمولی، یک سیستم تعلیق برای خودرو است که طراحی شده است تا در شرایط آفرود و مسیرهای ناهموار عملکرد بهتری داشته باشد. در واقع، کیت تعلیق آفرود با تغییراتی در سیستم تعلیق اصلی خودرو، ارتفاع بدنه را افزایش میدهد و قابلیت عبور از موانع سختتر را بهبود میبخشد.
یکی از وظایف اصلی کیت تعلیق آفرود، جلوگیری از ورود ضربات و لرزشهای ناشی از ناهمواریهای زمین به قسمتهای حساس خودرو مانند بدنه، اتاق سرنشینان و سیستمهای دیگر است. با افزایش ارتفاع بدنه، فاصله بین خودرو و سطح زمین افزایش مییابد و این باعث میشود تا ضربات و شوکها به میزان کمتری به اجزای داخلی خودرو منتقل شوند.
علاوه بر این، کیت تعلیق بهبودی در تماس لاستیک با سطح جاده نیز به ارمغان میآورد. با افزایش ارتفاع بدنه، لاستیکها به سطح جاده نزدیکتر میشوند و این باعث افزایش ثبات، کنترل و دسترسی بهتر به سطح زمین میشود. در نتیجه، خودرو در شرایط آفرود و مسیرهای ناهموار بهتر عمل میکند و راننده میتواند به راحتی با موانع مواجهه کند.
شرکت ایران روور یکی از عرضهکنندگان کیت کامل زیربندی خودرو است. شرکت صنعتی ایران روور مجموعهای از کیتهای تعلیق آفرود را عرضه میکند که شما میتوانید آنها را خریداری و همچنین متخصصان ما خدمات نصب کیت تعلیق را نیز ارائه میدهند تا بتوانید به راحتی کیت را روی خودروی خود نصب کنید و از مزایای آن بهرهبرداری کنید.
مزایای کیت ارتفاع:
کیتهای ارتفاع (Lift Kits) ابزارهایی هستند که برای افزایش ارتفاع خودروهای شاسی بلند، پیکاپها و خودروهای آفرودی استفاده میشوند. این کیتها میتوانند مزایای قابل توجهی داشته باشند. در زیر به برخی از مزایای کیتهای ارتفاع خودرو اشاره میکنم:
۱. افزایش Clearance: یکی از مهمترین مزایا، افزایش فاصله خودرو از زمین (ground clearance) است. این امر اجازه میدهد تا خودرو بتواند از موانع و ناهمواریهای بیشتر عبور کند و به راحتی در مسیرهای سخت و ناهموار حرکت کند.
۲. بهبود قابلیت آفرود: کیت افزایش ارتفاع به خودرو کمک میکنند تا در شرایط سخت آفرود بهتر عمل کند. با افزایش ارتفاع، زاویههای حمله و خروج (approach and departure angles) بهبود مییابد که در عبور از موانع کمک کننده است.
۳. فضای بیشتر برای تایرهای بزرگتر: با افزایش ارتفاع، فضای بیشتری برای نصب تایرهای بزرگتر فراهم میشود. تایرهای بزرگتر میتوانند به بهبود کشش و کنترل خودرو در شرایط مختلف کمک کند و همچنین نمای ظاهری بهتری به خودرو میبخشند.
۴. بهبود فرمانپذیری و پایداری: در برخی موارد، کیت تعلیق آفرود میتوانند به بهبود پایداری و فرمانپذیری خودرو کمک کند، به ویژه در جادههای ناهموار یا هنگام عبور از موانع. این امر میتواند تجربه رانندگی را بسیار بهبود بخشد.
۵. افزایش زیبایی ظاهری: بسیاری از مالکان ماشین های آفرودی و شاسی بلند به دنبال ظاهری خاص و جذاب هستند. کیت زیربندی خودرو میتوانند نمای خودرو را بهبود بخشند و آن را ظاهری خشن و منحصر به فرد ببخشند.
۶. قابلیت نصب تجهیزات اضافی: با افزایش ارتفاع ماشین، میتوان تجهیزات اضافی مانند باربندها، چراغهای اضافی و سایر ملحقات آفرود را به آسانی نصب کرد.
۷. افزایش مصرف سوخت: در حالی که این موضوع ممکن است متناقض به نظر برسد، در برخی موارد رانندگان گزارش میدهند که با تنظیمات مناسب، مصرف سوخت خودرو در جادههای هموار بهتر شده است. با این حال، در شرایط آفرود، وزن اضافی و تغییر زاویههای بدنه میتواند مصرف سوخت را افزایش دهد.
۸. دسترسی به زیر خودرو: افزایش ارتفاع خودرو دسترسی به زیر خودرو را آسانتر میکند، که در مواقعی که نیاز به تعمیرات یا بازرسی وجود دارد، میتواند مفید باشد.
عواملی که در انتخاب کیت تعلیق برای خودرو تاثیرگذار هستند:
- نوع خودرو: هر خودروی آفرود نیازهای خاص خود را دارد. بسته به نوع خودرو، باید کیت تعلیق مناسبی را انتخاب کنید. برخی از کیتهای تعلیق به طور خاص برای خودروهای دوچرخهای، جیپها، ونها و غیره طراحی شدهاند.
- استفاده مورد نظر: آیا خودروتان برای مسابقات آفرود استفاده میشود یا صرفاً برای تفریح و ماجراجویی؟ استفاده مورد نظر شما میتواند تعیین کنندهای در انتخاب کیت تعلیق باشد. برخی از کیتهای تعلیق برای استفاده شدید و شرایط سخت مسابقات آفرود طراحی شدهاند و دارای ویژگیهای خاصی هستند.
- بودجه: مقداری که میتوانید برای کیت تعلیق خودرو اختصاص دهید نیز مهم است. با توجه به بودجه خود، بهتر است کیتی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند و در همان زمان به کیفیت و عملکرد خوبی نیز برخوردار باشد.
- برند و کیفیت: انتخاب برند معتبر و کیفیتی برای کیت تعلیق اهکیتهای تعلیق شامل کمک و فنر و سایر متعلقات فنربندی خودرو میباشند. این کیتها به منظور افزایش ارتفاع و قابلیت کنترل خودرو در جادههای آفرود بر روی آن نصب میشوند.
افزایش ارتفاع در خودروهایی آفرود همیشه از اولین دغدغههای دارندگان این خودروها محسوب میشود. اما انجام این کار به شکل غیراصولی و مهندسی، نه تنها مزیتی برای خودرو شما ندارد، بلکه ممکن است خطرات و صدمات جبرانناپذیری را نیز به همراه داشته باشد. نکته مهم در افزایش ارتفاع، هماهنگی قطعات سیستم تعلیق با یکدیگر است.
راحتی رانندگی با استفاده از کیت تعلیق:
با استفاده از کیت تعلیق مناسب، میزان لرزشها و سر و صداها در هنگام رانندگی کاهش مییابد. این به معنای کاهش انتقال لرزشها و ناهمواریهای جاده به بدنه خودرو و سیستم رانندگی است. این امر باعث افزایش راحتی و ثبات خودرو در حین رانندگی می شود.
علاوه بر این، کیت زیربندی خودرو میتواند تأثیری در تماس لاستیک با سطح جاده داشته باشد. با تنظیم صحیح زاویههای تماس لاستیک با سطح جاده و توزیع مناسب فشار، استحکام و عمر لاستیکها را افزایش میدهد. این موضوع نیز میتواند بهبودی در راحتی رانندگی و کنترل خودرو به ارمغان بیاورد.
بنابراین، استفاده از کیت زیربندی مناسب میتواند راحتی و کیفیت رانندگی را بهبود بخشد. با این حال، لازم به ذکر است که تأثیرات دقیق بر روی راحتی رانندگی بستگی به نوع کیت تعلیق، شرایط جاده، نوع خودرو و ترجیحات شخصی شما دارد.
اجزای کیتهای زیربندی و ارتفاع:
1. فنر های لول و شمش های ورق فولادی:
فنرهای لول و شمش بهعنوان اجزای کلیدی سامانه تعلیق یا فنربندی خودرو، نقش مهمی در بهبود کیفیت راننده و پایداری خودرو دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این فنرها میپردازیم.
فنرهای لول
فنرهای لول که به آن فنر مارپیچ نیز گفته می شود، که معمولاً در سیستم تعلیق خودروهای سواری و شاسیبلند به کار میروند، از حلقههای متناوب فولادی ساخته شدهاند که به طور پیچیده به دور هم چرخیدهاند. این فنرها بهخاطر طراحی خاص خود، قابلیت جذب شوکها و نوسانات را دارند.
مشخصات:
- تعداد حلقهها: تعداد حلقههای موجود در فنر لول خودرو با ارتفاع و نوع خودرو مرتبط است. خودروهایی که قرار است در شرایط سختتری رانندگی کنند معمولاً از فنرهای لول با تعداد حلقه بیشتر استفاده میکنند.
- قطر میله: هر چه قطر میلههای فولادی بیشتر باشد، قدرت و مقاومت فنر افزایش مییابد. این ویژگی برای تحمل بارهای سنگین و فشارهای ناگهانی بسیار حیاتی است.
کاربرد:
فنرهای لول بهطور خاص برای بهبود تعادل و پایداری خودرو در روند حرکت و هنگام عبور از ناهمواریها طراحی شدهاند. این فنرها همچنین به کاهش فشار بر دیگر اجزای خودرو کمک میکنند.
فنر شمش (Leaf Spring)
فنر شمش یا (Leaf Spring) معمولاً در خودروهای آفرودی، وانتها و خودروهای باری مورد استفاده قرار میگیرد. این فنرها از ورقهای فولادی تشکیل شده و بسته به طراحی سیستم تعلیق، ممکن است به شکل یک صفحهای یا چند صفحهای تولید شوند.
مشخصات:
- نوع طراحی: فنرهای شمش به دلیل ساختار صفحهای خود توانایی تحمل بارهای سنگین را دارند و به طور خاص در خودروسازی برای باربری و آفرود به کار میروند.
- چند صفحهای و یک صفحهای: طراحی چند صفحهای این فنرها باعث میشود که تعلیق نرمتری به خودرو ارائه دهند و در عین حال بار بیشتری را تحمل کنند.
کاربرد:
فنرهای شمش که با آن شاه فنر نیز گفته می شود در سیستمهای تعلیق عقب خودروهای سنگین و وانتها به کار میروند و بهویژه در شرایط آفرود و بار سنگین عملکرد بهتری دارند. این نوع فنرها به بهتر شدن پایداری و کنترل خودرو در این شرایط کمک میکنند.
2. کمک فنر ها:
کمکفنرها (Shock Absorbers) یکی از اجزای حیاتی سیستم تعلیق خودرو هستند که وظیفهی کنترل نوسانات و جذب ضربات را بر عهده دارند. در ادامه به بررسی بیشتر این وسیله میپردازیم.
کمکفنرها دستگاههای مکانیکی هستند که به منظور کاهش نوسانات سیستم تعلیق و بهبود تجربه رانندگی، در نزدیکی هر چرخ خودرو نصب میشوند. این وسیلهها با کنترل جریان فنرها، عملکرد کل سیستم تعلیق را بهینه میکنند.
عملکرد:
- نوسانات: زمانی که خودرو از روی ناهمواریها عبور میکند یا در سرپیچها حرکت میکند، فنرها فشرده و باز میشوند. کمکفنرها با جذب این نوسانات عمل میکنند و مانع از پرشهای ناگهانی خودرو میشوند.
- کنترل حرکت: کمکفنرها بهطور موثر طول و حرکت فنرها را کنترل میکنند. این به معنی این است که آنها طول کمکفنر را افزایش یا کاهش میدهند تا به تنظیم نوسانات کمک کنند.
کمکفنرها به دلیل خاصیت دماگیری و جذب انرژی، نوسانات را به آرامی کاهش میدهند. این خاصیت بهخصوص در هنگام ترمزگیری یا تغییر سرعت بسیار مهم است.
اجزای اصلی کمکفنر
- سیلندر: محلی که روغن کمکفنر در آن جریان مییابد.
- پیستون: بخشی که با حرکت خود باعث کاهش فشار روغن میشود و در نتیجه نوسانات را کنترل میکند.
- روغن: بهعنوان مایع جاذب انرژی عمل میکند و گرما را از عملکرد کمکفنر دور میکند.
انواع کمکفنرها
- کمکفنر مایع: این نوع کمکفنرها از روغن بهعنوان مایع جاذب استفاده میکنند.
- کمکفنر گازی: این کمکفنرها دارای گاز نیتروژن هستند که به کاهش احتمال تشکیل حباب در روغن کمک میکند و عملکرد بهتری را در شرایط سخت ارائه میدهند.
- کمکفنر قابل تنظیم: این نوع کمکفنرها به کاربران این امکان را میدهند که سطح سفتی یا نرمی کمکفنر را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.
3. ادلیف های فنری:
ادلیفهای فنری (Add-a-leaf) یکی از اجزای مهم در سیستم تعلیق خودروهای آفرودی و وانتها هستند که به منظور بهبود عملکرد و افزایش ظرفیت بار تحملی خودرو به کار میروند. در ادامه به بررسی جزئیات این فنرها میپردازیم.
ادلیفها ورقهای اضافی از جنس فولاد هستند که به فنر شمش عقب خودرو اضافه میشوند. این ورقها بهطور خاص برای تقویت و بهبود عملکرد فنرهای موجود طراحی شدهاند.
عملکرد:
- تقویت فنرهای شمش: ادلیفها با افزودن نیروی اضافی به سیستم تعلیق، توانایی تحمل بار بیشتری را به فنرهای شمش میدهند. این موضوع به خصوص در شرایط بارگذاری زیاد و رانندگی در مسیرهای آفرودی اهمیت دارد.
- افزایش ارتفاع خودرو: نصب این ورقها میتواند ارتفاع خودرو را تا ۵ سانتیمتر افزایش دهد. این افزایش ارتفاع خودرو به تغییر در زاویه تقریبی شاسی و بهبود عملکرد خودرو در مسیرهای ناهموار کمک میکند.
- تعادل و پایداری بهتر: ادلیفها با تقویت فنرها، به حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف، خصوصاً در هنگام گردش و افزایش بار کمک میکنند.
مزایا:
- افزایش ظرفیت بار: بهویژه در خودروهای باری و آفرودی، ادلیفها میتوانند برای تحمل بارهای سنگینتر مفید باشند.
- بهبود عملکرد در آفرود: کمک به نگهداری ارتفاع مناسب خودرو در حین عبور از موانع.
- نصب آسان: نصب ادلیفها معمولاً بهراحتی و بدون نیاز به تعویض کامل سیستم تعلیق انجام میشود.
معایب:
- سختی خودرو: ممکن است با اضافهکردن ادلیفها، سفتی سیستم تعلیق افزایش یابد که ممکن است بر راحتی راننده تأثیر بگذارد.
- سازگاری: گاهیاوقات، ترکیب ادلیفها با دیگر اجزای سیستم تعلیق ممکن است نیاز به تنظیمات اضافی داشته باشد.
4. تورشن بار سیستم تعلیق:
تورشن بار (Torsion Bar) یکی از اجزای کلیدی در سیستم تعلیق خودروهای آفرودی و برخی خودروهای دیگر است که عملکرد آن به کنترل نیروهای وارده به چرخهای جلو کمک میکند. در ادامه، به بررسی جزئیات این سیستم میپردازیم.
تورشن بار یک نوع فنر فولادی است که به صورت پیچشی کار میکند. به جای اینکه مانند فنرهای معمولی فشرده یا کشیده شود، این بار با پیچ و تاب خوردن نیرو را جذب میکند.
عملکرد:
- کنترل نیروهای اصطکاکی و گشتاور: تورشن بار به برنامهریزی و کنترل نیروهایی که به چرخهای جلو وارد میشود کمک میکند. این امر به ویژه در شرایط سخت و ناهموار بسیار مهم است.
- حفظ ارتفاع خودرو: با جذب و توزیع نیروهای وارد شده، میل فنر پیچشی تورشن بار به حفظ ارتفاع مناسب خودرو کمک کرده و از نوسانات چرخها در جادههای ناهموار جلوگیری میکند.
- سازگاری با فشارها: این فنرها میتوانند تحت فشارهای مختلف به خوبی عمل کنند و باعث بهبود پایداری و کنترل رانندگی در حالتهای مختلف شوند.
مزایا:
- سختی و استحکام: تورشن بارها معمولاً به دلیل ساختار فولادیشان بسیار مقاوم هستند و تحمل بار بالایی دارند.
- کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری: بهطور کلی، تورشن بارها به راحتی نیاز به تعمیرات کمتری دارند در مقایسه با فنرهای شغلی.
- قابلیت تنظیم: برخی از سیستمهای تعلیق با استفاده از میل پیچشی تورشن بار قابلیت تنظیم سفتی و ارتفاع را فراهم میکنند.
معایب:
- حساسیت در عملکرد: اگرچه تورشن بارها مقاوم هستند، اما نصب نادرست یا فرسودگی آنها میتواند باعث کاهش کارایی سیستم تعلیق شود.
- محدودیت در تطبیق با سیستمهای دیگر: بسته به نوع سیستم تعلیق، ممکن است تورشن بارها نتوانند به طور مؤثری با دیگر فنرها یا اجزای تعلیق ترکیب شوند.
5. کستر پلیت ها:
کستر پلیتها (Caster Plates) یا شیت ورقها یکی از اجزای مهم در سیستم تعلیق و باتری خودروها هستند که به تقویت ساختار و عملکرد خودرو کمک میکنند. در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره این قطعه ارائه میدهیم.
کستر پلیتها معمولاً به شکل قطعات چهارگوش با ضخامت تقریبی ۳ میلیمتر ساخته میشوند. این قطعهها از ورقهای فلزی یا فولادی ساخته شده و به عنوان تقویتکننده در نقاط مختلف خودرو به کار میروند.
عملکرد:
- تقویت ساختار: کستر پلیتها به تقویت نقاطی از خودرو کمک میکنند که تحت فشار و بار قرار دارند، مانند محل اتصال سیستم تعلیق و شاسی.
- بهبود توزیع نیرو: این قطعهها با توزیع بهینه نیروی وارد شده به نقاط مختلف خودرو، به جلوگیری از آسیب به سیستم تعلیق کمک میکنند و عمر مفید خودرو را افزایش میدهند.
- استفاده در سیستم تعلیق: در ماشین های آفرودی و پیکاپها، کستر پلیتها میتوانند به دستیابی به ارتفاع مناسب و کنترل بهتر شاسی کمک کنند.
مزایا:
- تقویت ایمنی: با استفاده از کستر پلیتها، نقاط ضعف در ساختار خودرو کاهش مییابد و ایمنی خودرو بهبود مییابد.
- استحکام بالا: به دلیل ضخامت و جنس مناسبی که دارند، این پلیتها میتوانند بارهای سنگین را تحمل کنند.
- تنوع در طراحی: کستر پلیتها در انواع و اندازههای مختلف برای خودروهای مختلف از جمله خودروهای آفرودی و پیکاپها موجود هستند.
معایب:
- وزن اضافی: استفاده از کستر پلیتها میتواند وزن خودرو را کمی افزایش دهد، که ممکن است بر روی عملکرد سوختگیری تأثیر بگذارد.
- نیاز به نصب دقیق: نصب نادرست کستر پلیتها ممکن است باعث کاهش کارایی سیستم تعلیق شود و مشکلاتی برای خودرو به وجود آورد.
6. کمک فرمان قطعه ای:
کمک فرمان یا جک هیدرولیک یکی از اجزای اساسی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو است که نقش مهمی در بهبود کنترل و ایمنی رانندگی ایفا میکند. در ادامه، به بررسی جزئیات این قطعه و عملکرد آن میپردازیم.
کمک فرمان یا جک هیدرولیک به عنوان یک مکانیزم کمکی طراحی شده است که برای کنترل و بهبود واکنشهای سیستم فرمان خودرو به کار میرود. این قطعه معمولاً بر روی سیستم فرمان هیدرولیک نصب میشود.
عملکرد:
- پیشگیری از نرم شدن فرمان: در سرعتهای بالا، کمک فرمان باعث میشود که فرمان نرم و بیدقت نشود و کنترل بیشتری بر روی خودرو حفظ شود. این ویژگی به ویژه در شرایطی مانند رانندگی با سرعتهای بالا یا در جادههای ناهموار اهمیت زیادی دارد.
- بهبود فرمانپذیری: با فراهم کردن نیروی بیشتر به سیستم فرمان، کمک فرمان کمک میکند تا راننده بتواند با دقت بیشتری خودرو را هدایت کند و در نتیجه تجربه رانندگی بهتری داشته باشد.
- کاهش خستگی راننده: با کاهش تلاش لازم برای چرخاندن فرمان، کمک فرمان موجب راحتتر شدن رانندگی میشود و خستگی راننده را کاهش میدهد.
مزایا:
- افزایش ایمنی: با حفظ کنترل بیشتر بر روی خودرو، کمک فرمان به افزایش ایمنی در شرایط مختلف و خطرناک کمک میکند.
- راحتی در رانندگی: برای رانندگان، بهویژه در موقعیتهای مخصوص مانند پارک کردن یا رانندگی در ترافیک سنگین، کمک فرمان یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
- افزایش پایداری خودرو: با جلوگیری از نرم شدن بیش از حد فرمان، این قطعه در پایداری خودرو در سرعتهای بالا ایفا میکند.
معایب:
- هزینههای تعمیر و نگهداری: در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر، این قطعه ممکن است هزینههای بالایی را به همراه داشته باشد.
- پیچیدگی سیستم: سیستمهای هیدرولیک میتوانند پیچیده باشند و مشکلات ممکن است در سیستمهای دیگر تأثیر بگذارند.
7. طبق:
طبق (Control Arm) یکی از اجزای کلیدی سیستم تعلیق خودرو است که نقش مهمی در کنترل و مدیریت حرکات چرخها و ارتباط آنها با شاسی دارد. در ادامه، به بررسی جزئیات این قطعه و عملکرد آن میپردازیم.
طبقها معمولاً از جنس فلز (مانند فولاد یا آلومینیوم) ساخته میشوند و در سیستم تعلیق خودرو برای کنترل حرکت چرخها و ایجاد اتصالات مطمئن میان شاسی و سیستم تعلیق طراحی شدهاند. آنها بهصورت معمول دارای بوشهای محوری هستند که به آنها اجازه میدهد تا حرکات چرخشی و عمودی را ایجاد کنند.
عملکرد:
- اتصال میان شاسی و سیستم تعلیق: طبقها از یک طرف به سیستم تعلیق و از طرف دیگر به شاسی خودرو متصل میشوند و بخش مهمی از ساختار سیستم تعلیق را تشکیل میدهند.
- مدیریت حرکت چرخها: این قطعه به کنترل حرکت چرخها کمک میکند و اطمینان حاصل میکند که چرخها در زوایای صحیح عمل میکنند تا پایداری و فرمانپذیری خودرو حفظ شود.
- جذب ضربات: طبقها به گونهای طراحی میشوند که بتوانند ضربات و شاکهای ناشی از ناهمواریهای جاده را جذب کنند و راحتی رانندگی را افزایش دهند.
مزایا:
- پایداری و کنترل بهتر: با کمک طبقها، خودرو کنترل بهتری بر روی حرکت چرخها دارد و پایداری بیشتری در حین رانندگی فراهم میکند.
- کاهش لرزش: طبقها با جذب ضربات، لرزش و ارتعاشات ناشی از ناهمواریهای جاده را کاهش میدهند و تجربهای راحتتر را برای راننده فراهم میکنند.
- سازگاری با سیستم تعلیق: طراحی مناسب طبقها میتواند موجب بهبود عملکرد کلی سیستم تعلیق شود.
معایب:
- سایش بوشها: بوشهای محوری به مرور زمان ممکن است دچار سایش شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.
- هزینه تعمیر و نگهداری: در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض طبق، هزینهها ممکن است بالا باشد، به ویژه اگر شامل سیستمهای تعلیق پیچیده باشد.
8. مندل های طولی و عرضی:
مندلها (Control Links) از اجزای اصلی سیستم تعلیق در خودروهای پیکاپ و باری وانتی هستند. این قطعات نقش حیاتی در تعامل میان سیستم تعلیق و اکسل عقب ایفا میکنند و به عنوان اتصالاتی که نیروی چرخشی و انتقال نیرو را مدیریت میکنند، عمل میکنند. در ادامه، به بررسی جزئیات مربوط به مندلها و اجزای مربوط به آنها میپردازیم.
مندلها به دو نوع طولی و عرضی تقسیم میشوند:
- مندلهای طولی: این قطعات به طور موازی با طول خودرو عمل میکنند و برقراری اتصالات میان اکسل عقب و شاسی خودرو را فراهم میکنند.
- مندلهای عرضی: اینها به طور عمود بر طول خودرو قرار دارند و به پایداری سیستم تعلیق و کنترل حرکات چرخها کمک میکنند.
اجزای اصلی مندلها
- پایه: قطعهای است که اتصالات اصلی مندل به شاسی و اکسل را فراهم میکند و از جنس فلز ساخته میشود.
- بلبرینگ: این قطعه در نقاط چرخش مندلها کاربرد دارد و با کاهش اصطکاک، حرکات روان و بدون مشکل را ایجاد میکند.
- یاتاقان: یاتاقانها معمولاً در جاهایی نصب میشوند که نیاز به پشتیبانی و چرخش هستند. این قطعهها میتوانند بارهای سنگین را تحمل کنند و به افزایش استحکام سیستم کمک کنند.
- میل فرمان: این میل به عنوان رابط بین اجزای مختلف سیستم تعلیق عمل میکند و در حرکات فرمان و تعادل خودرو نقش مهمی دارد.
- بوش میل مندالها: بوشها چرخههای حرکت و چرخش مندلها را کنترل میکنند و معمولاً از مواد مقاوم در برابر سایش ساخته میشوند. آنها میتوانند لغزش بین اجزا را تسهیل کنند و صدمات ناشی از حرکات تحمیلی را کاهش دهند.
مندلها در سیستم تعلیق خودرو به چندین شکل حیاتی عمل میکنند:
- انتقال نیروی موتور: این قطعات نیروی تولیدی موتور را به چرخها منتقل کرده و به عملکرد بهتر خودرو کمک میکنند.
- کنترل حرکات: با استفاده از بوشها و بلبرینگها، مندلها حرکات و چرخشهای مختلف را کنترل کرده و پایداری خودرو را در حین رانندگی حفظ میکنند.
- تعادل: این اجزا به تعادل خودرو هنگام عبور از جادههای ناهموار و پیچیدگیهای احتمالی کمک میکنند.
تفاوتهای سیستم تعلیق جلو و عقب
- پیچیدگی سیستم تعلیق جلو: سیستم تعلیق جلو به دلیل حرکات اضافه (چپ و راست) و نیاز به کنترل وزن بیشتر (به ویژه در حین ترمزگیریهای شدید) معمولاً پیچیدهتر از سیستم تعلیق عقب است. چرخهای جلو تحت فشار بیشتری قرار دارند و باید قادر به تحمل نیروهای گشتاوری بیشتری باشند.
- تنظیمات مخصوص: تنظیمات سیستم تعلیق جلو و عقب ممکن است بسته به عملکرد مورد نظر و نوع مسیری که خودرو قرار است از آن عبور کند، متفاوت باشد. به عنوان مثال، خودروهایی که بیشتر برای آفرود طراحی شدهاند ممکن است در محور عقب ارتفاع بیشتری داشته باشند.
انواع سیستم تعلیق آفرودی:
سیستمهای تعلیق آفرود بهطور کلی به منظور افزایش عملکرد خودرو در شرایط سخت و ناهموار طراحی شدهاند. هر یک از این سیستمها ویژگیهای خاصی دارند که بر قابلیتهای آفرودی خودرو تأثیر میگذارد. در زیر به بررسی انواع مختلف سامانه تعلیق آفرود شامل سیستم تعلیق مستقل، سیستم طبق دار دوبل، و سیستم مکفرسون اشاره میکنیم:
۱. سیستم تعلیق مستقل
ویژگیها:
در این سیستم، چرخها بهطور مستقل از یکدیگر حرکت میکنند.
بهبود عملکرد در جلوگیری از حرکت همزمان چرخها و افزایش کنترل خودرو را در سطوح ناصاف فراهم میآورد.
در اصطلاحات آفرود به منظور عبور بهتر از موانع و حفظ تماس تایرها با زمین در سطوح ناهموار استفاده میشود.
مزایا:
قابلیت مانور بالا و راحتی در عبور از موانع.
کاهش نوسانات و لرزشها در داخل کابین.
معایب:
ممکن است از نظر استحکام و هزینه نسبت به سایر سیستمها گرانتر باشد.
۲. سیستم تعلیق طبق دار دوبل
ویژگیها:
این سیستم شامل دو طبق (کنترلی) است که چرخها را نگه میدارد و به حرکت آنها اجازه میدهد.
طراحی شده برای کنترل بهتر زاویه چرخها و بهبود پایداری در زمان حرکت در شرایط پیچیده.
مزایا:
عملکرد بسیار خوب در شرایط سخت و ناهموار.
کاهش تنش و فشار در هنگام چرخش و افزایش پایداری خودرو.
معایب:
نیاز به تنظیمات دقیق و نگهداری بیشتر دارد.
پیچیدگی بیشتر در طراحی و نصب.
۳. سیستم تعلیق مکفرسون
ویژگیها:
یکی از سادهترین و رایجترین طراحیها است که معمولاً در خودروهای سبک و شاسیبلند استفاده میشود.
شامل یک فنر و یک کمک فنر که به یکدیگر متصل هستند و به عنوان یک واحد عمل میکنند.
مزایا:
طراحی ساده و سبک وزن که فضای کمتری اشغال میکند.
هزینه نصب و نگهداری کمتر در مقایسه با سیستمهای پیچیدهتر.
معایب:
پایداری کمتر در شرایط آفرودی نسبت به سیستمهای پیچیدهتر.
محدودیت در حرکت عمودی نسبت به سایر سیستمها.
از برندهای معتبر کیت تعلیق خودرو می توان به کیت تعلیق کینگ KING اشاره کرد. برند KING در سال 1996 توسط Lance King در آمریکا تأسیس شد. از سالهای پیش از تأسیس، Lance King در زمینه ساخت کیتهای کمک و فنر برای مسابقات آفرود فعالیت داشت. این کمپانی به شکل یک کمپانی خانوادگی با اعتقاد و عشق به مسابقات و خودروهای آفرود شکل گرفت و Lance همراه با دو فرزند خود، فعالیت خود را در ساخت این کیتها آغاز کردند. به طور مداوم، در طول سالیان، با استفاده از مواد اولیه با جدیدترین تکنولوژی و آزمونهای مستمر در مسابقات مختلف، برند KING به یکی از برترین برندها در دنیا تبدیل شده است. این تلاشها باعث شده است که KING برای خود جایگاهی ممتاز در صنعت به دست آورد و به عنوان یکی از بهترین برندها شناخته شود. کیت تعلیق king یکی از محبوبترین و قدرتمندترین کیتهای تعلیق برای خودروهای آفرود است. کیت کینگ برای افزایش عملکرد خودرو در شرایط سخت ترین مسیرها و محیطهای غیرمساعد طراحی شده است. کیت کینگ فوتون یکی از بهترین کیت تعلیق خودرو می باشد که شما عزیزان می توانید این مجموعه را از ایران روور تهیه و نصب کنید. کیت تعلیق king فوتون جزء بهترین کیت تعلیق خودروهای آفرودی به حساب می آید.
آیا کیت تعلیق آفرود برای خودروهای شهری و خودروهای کوچک نیز مناسب است؟
کیت تعلیق آفرود در عمل بیشتر برای خودروهای طراحی شده برای مسیرهای خارج از جاده و شرایط سخت آفرودی استفاده میشود. از این رو، برای خودروهای شهری و خودروهای کوچک که در شرایط جادهای عمومی استفاده میشوند، کیت تعلیق آفرود ممکن است مناسب نباشد.
خودروهای شهری و کوچک معمولاً برای مسافرت در شهر و بر روی جادههای آسفالتی طراحی شدهاند. آنها بهطور کلی از تعلیق های استاندارد برخوردار هستند که برای تأمین راحتی و کنترل خوب در شرایط جادهای عمومی مناسب هستند. استفاده از کیت تعلیق آفرود برای این نوع خودروها ممکن است باعث افزایش ارتفاع خودرو و تغییر در کنترل و استحکام رانندگی شود، که ممکن است نامطلوب باشد.
بنابراین، اگر خودروی شما از نوع شهری یا کوچک است و بیشتر در شرایط جادههای آسفالتی و مسیرهای شهری استفاده میشود، کیت تعلیق آفرود معمولاً لازم نیست. در صورتی که بهبود کنترل و راحتی خودرو خود را از طریق تعویض قطعات تعلیق میخواهید، ممکن است بهتر باشد روشهای دیگری را در نظر بگیرید، مانند تغییر فنرها و تعویض سیستم تعلیق استاندارد خودرو با یک سیستم تعلیق با کارایی بالاتر و مناسب برای مسیرهای شهری. در هر صورت، مهم است که قبل از انجام تغییرات، با کارشناسان مجرب ما در مجموعه ایران روور مشورت کنید تا بهترین روش برای نیازهای خودروی خود را انتخاب کنید.
با توجه به این توضیحات، میتوانید بر اساس نیاز خود و نوع خودرو، کیت تعلیق مناسب را انتخاب کنید. قبل از انجام تغییراتی در سیستم تعلیق خودرو، بهتر است با تکنسینها و کارشناسان متخصص ما در شرکت ایران روور مشورت کنید تا از انتخاب صحیح و سازگار با خودرویتان اطمینان حاصل کنید.
نتیجهگیری
انتخاب سیستم تعلیق مناسب برای ماشین های آفرود به نوع استفاده، شرایط جاده و نیازهای خاص راننده بستگی دارد. هر کدام از این سیستمها مزایا و معایب خاص خود را دارند و بهتر است با توجه به شرایط و نیازهای خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید.
قیمت نصب کیت ارتفاع و زیربندی
قیمت نصب کیت زیربندی میتواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله نوع کیت، برند، و هزینههای نصب. بهطور کلی، قیمت کیت تعلیق خودرو میتواند بین چند هزار تا دهها میلیون تومان متغیر باشد. برای خرید و قیمت انواع کیت ارتفاع خودرو توصیه میشود با کارشناسان ما در مجموعه ایران روور در ارتباط باشید.
مدل های مختلف کیت زیربندی خودرو:
در صنعت خودروسازی، بهویژه در زمینه خودروهای آفرود و شاسیبلند، کیتهای زیربندی متعدد و متنوعی وجود دارد که هرکدام ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند. در زیر به معرفی برخی از مدلهای معروف کیتهای تعلیق ماشین که در ایران موجود هستند، پرداختهایم:
۱. کیتهای زیربندی آیرونمن (Ironman)
- ویژگیها: کیت تعلیق آیرونمن برای بهبود سیستم تعلیق و افزایش ارتفاع خودرو طراحی شده و بهبود دهنده عملکرد در شرایط آفرود می باشد. کیت کامل آیرونمن معمولاً با کمکفنرها و فنرهای قویتر ارائه میشود.
- مزایا: پیشرفت در جذب ضربه، افزایش پایداری و کنترل بهتر در مسیرهای ناهموار.
۲. کیتهای زیربندی پروفندر (Profender)
- ویژگیها: کیت ارتفاع پروفندر معمولاً شامل فنرهای دوبل و کمکفنرهای قابل تنظیم می باشد. کیت تعلیق پروفندر برای تطابق با شرایط مختلف آب و هوایی و نوع رانندگی طراحی شدهاند.
- مزایا: افزایش ارتفاع، بهبود عملکرد و راحتی در شرایط آفرود، و عمر طولانی.
۳. کیت کینگ (King)
- ویژگیها: کیت تعلیق کینگ بیشتر برای خودروهای مسابقهای و آفرود طراحی شدهاند و به قابلیتهای فنی بالایی مجهز هستند. کیت ارتفاع کینگ معمولاً شامل سیستمهای تعلیق پیشرفته و فنرهای قابل تنظیم هستند.
- مزایا: عملکرد عالی کیت کینگ در شرایط شدید، کاهش احتمال آسیب به خودرو، و کنترل بسیار بهتر.
۴. تاف داگ (Tuff Dog)
- ویژگیها: تاف داگ کیتهایی هستند که برای خودروهای آفرود و شاسیبلند طراحی شدهاند. کیت های ارتفاع تاف داگ بهخصوص در مناطق صعبالعبور و برای رانندگی در مسیرهای سنگلاخی عملکرد عالی دارند.
- مزایا: تقویت سیستم تعلیق، پایداری بالا در مسیرهای سخت، و طراحی مناسب برای تحمل وزن اضافی.
۵. کیتهای زاماکو (Zamac)
- ویژگیها: کیت های ارتفاع زاماکو عموماً بهمنظور تقویت سیستم تعلیق و افزایش ارتفاع خودروها طراحی شدهاند و استانداردهای خاصی را رعایت میکنند.
- مزایا: افزایش امنیت و حفاظت از چرخها و زیرساخت خودرو در برابر آسيبهای ناشی از مسیرهای ناهموار.
۶. کیتهای یدکی متفرقه
- خدمات و کیفیت متنوع: در بازار ایران، کیتهای متفرقه نیز موجود هستند که کیفیت و ویژگیهای متفاوتی دارند. این کیتها ممکن است بهدلیل قیمت پایینتر جذاب باشند، اما لازم است قبل از خرید به کیفیت و استانداردهای آنها توجه شود.
انتخاب و خرید کیت زیربندی مناسب بر اساس نیازها و شرایط رانندگی شما بسیار اهمیت دارد. هر یک از این کیتها ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند و بهتر است با توجه به نوع استفاده و نیازهای خاص خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید.
سوالات متداول:
۱. آیا همه خودروهای آفرود به سیستم تعلیق مستقل نیاز دارند؟
خیر، همه خودروهای آفرود نیازی به سیستم تعلیق مستقل ندارند. برخی از خودروها از سیستمهای تعلیق سادهتر یا طبق دار دوبل استفاده میکنند که ممکن است برای نیازهای آفرودی کافی باشد. انتخاب نوع سیستم بستگی به شرایط استفاده و نوع مسیری دارد که قرار است خودرو در آن حرکت کند.
۲. تفاوت بین سیستم تعلیق عقب و جلو چیست؟
سیستم تعلیق جلو معمولاً پیچیدهتر است زیرا چرخهای جلو باید کمک کنند تا خودرو به سمت چپ و راست حرکت کند و همچنین وزن بیشتری را در حین ترمزگیری تحمل کند. در مقابل، سیستم تعلیق عقب معمولاً برای پایداری در جلوی خودرو و حفظ تماس تایرها با زمین طراحی شده است، اما نیاز به تغییرات و تواناییهای بیشتری ندارد.
۳. چرا سیستم تعلیق طبق دار دوبل برای آفرود مناسب است؟
این سیستم به خاطر ساختار پایدارش و توانایی کنترل بهتر زاویه چرخها در حین حرکت در مسیرهای ناهموار و شیبدار، بسیار مناسب است. طبق دار دوبل اجازه میدهد تا چرخها به طور مستقل از یکدیگر حرکت کنند که باعث بهبود پایداری و کنترل خودرو در شرایط سخت میشود.
۴. آیا میتوانم خودم سیستم تعلیق را روی خودرویم نصب کنم؟
در حالی که نصب سیستم تعلیق برخی خودروها ممکن است برای فردی که در این کار تجربه دارد، قابل انجام باشد، پیشنهاد میشود که این کار توسط تکنسینهای متخصص انجام شود. نصب نادرست میتواند موجب کاهش امنیت و عملکرد خودرو شود.
۵. چه عواملی بر هزینههای نگهداری سیستم تعلیق آفرود تأثیر میگذارد؟
هزینههای نگهداری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله نوع سیستم تعلیق (مثل مکفرسون یا طبق دار دوبل)، کیفیت و نوع قطعات مورد استفاده، و نیز شرایط استفاده و زمانبر بودن نیاز به تعمیرات. خودروهایی که بیشتر تحت فشار قرار میگیرند، نیاز به نگهداری بیشتری دارند.
۶. آیا میتوانم سیستم تعلیق استاندارد را به سیستم آفرودی ارتقا دهم؟
بله، بسیاری از خودروها را میتوان با تعویض اجزا یا نصب کیتهای تعلیق آفرود بهروز کرد. با این حال، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تجهیزات جدید با خودرو سازگار هستند و توسط افراد متخصص نصب شوند.
۷. آیا به یادگیری خاصی برای استفاده از سیستم تعلیق آفرود نیاز دارم؟
در حالی که یادگیری خاصی لازم نیست، آشنایی با نحوه عملکرد خودرو در شرایط آفرود و همچنین تکنیکهای رانندگی در این شرایط میتواند بسیار مفید باشد. آموزشهای مربوط به رانندگی آفرود به شما کمک میکند تا از قابلیتهای خودرو بهرهبرداری بیشتری کنید.
کلام آخر
شرکت صنعتی ایران روور یکی از تولیدکنندگان و تامینکنندگان معتبر در زمینه تجهیزات و کیتهای افزایش ارتفاع خودرو است. این شرکت بهخصوص در حوزه خودروهای آفرود و شاسیبلند فعالیت میکند و محصولات متنوعی را ارائه میدهد. در ادامه به برخی از تجهیزات و خدمات این شرکت اشاره میکنم:
۱. تجهیزات و کیتهای زیربندی خودرو
- کیفیت بالا: محصولات ایران روور از کیفیت و استانداردهای بسیار بالایی برخوردارند و بهدقت طراحی و تولید شدهاند تا پاسخگوی نیازهای مختلف رانندگی، به ویژه در شرایط آفرود باشند.
- تنوع محصولات: این شرکت انواع کیتهای تعلیق، فنر، و کمکفنر را برای مدلهای مختلف خودرو ارائه میکند که میتوانند به بهبود عملکرد و راحتی خودرو در مسیرهای ناهموار کمک کنند.
- کیفیت استاندارد: کلیه تجهیزات و کیتها مطابق با استانداردهای بینالمللی طراحی و تولید شدهاند تا ایمنی و کارایی را افزایش دهند.
۲. خدمات نصب و مشاوره
- نصب حرفهای: ایران روور با تیمی از کارشناسان مجرب قادر است تجهیزات خریداری شده را بهطور حرفهای نصب کند. این کار تضمین میکند که تمامی اجزا به درستی و بهگونهای ایمن و کارآمد نصب میشوند.
- مشاوره تخصصی: کارشناسان این شرکت به مشتریان مشاوره شیرین و تخصصی در زمینه انتخاب بهترین کیت ارتفاع براساس نیازهای خاص خودرو و نوع استفاده آن ارائه میدهند.
۳. فروش
- خدمات فروش: ایران روور محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد تا امکان خرید آسان را فراهم کند.
- پشتیبانی پس از فروش: این شرکت خدمات پشتیبانی و مشاوره پس از فروش و نصب ارائه میدهد تا اطمینان حاصل شود که مشتریان از محصولات و خدمات خود راضی هستند.
نتیجهگیری
شرکت صنعتی ایران روور با تأکید بر کیفیت و خدمات متنوع، گزینهی مناسبی برای علاقهمندان به خودروهای آفرود و کاربریهای مرتبط با آن به شمار میآید. با توجه به تجهیزاتی که ارائه میدهد و خدمات نصبی که انجام میدهد، میتوان به بهبود تجربه رانندگی و عملکرد خودروها در شرایط سخت امیدوار بود. جهت اطلاع از قیمت و خرید کیت زیربندی و کیت ارتفاع انواع خودروها می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
نظر خود را بنویسید